Dessa allmänna villkor gäller för Bagarenochkocken.se som drivs av Bagaren och Kocken AB (org nr 556747-4001), nedan kallat Bagaren och Kocken.
Priser som anges inklusive moms i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) är de gällande.
Information och Kontaktuppgifter
Huvudkontor / Lager
Bagaren och Kocken AB
John Bunyansväg 2
418 78 Göteborg
Sverige
Företagsinformation
Bagaren och Kocken AB
info@bagarenochkocken.se
031-25 22 22
Orgnr 556747-4001
Momsreg.nr SE556747400101
Allmänt
Vid försäljning till konsument tillämpar Bagaren och Kocken de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på
www.konsumentverket.se.
Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.
Betalningssätt
Klarna faktura
Bagaren och Kocken samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överförs till Klarna AB. Betalningsvilkor är 30 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager. Fakturan skickas enbart på mail. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Maxbelopp för fakturaköp är 10.000 kr. Av säkerhetsskäl kan order med fakturabetalning endast skickas till den adress där man är folkbokfssörd. Om inte Klarna ABs krav är uppfyllda kommer du att ombedjas välja ett annat betalningsalternativ.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, om beloppet är under 60 kr tillkommer 29,00 kr och är beloppet över 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer.
Max belopp för Klarna faktura är 10 000 kr.
Kortbetalning
Vi anlitar Klarna eller Dibs som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar. Dibs uppfyller kraven för PCI DSS och betallösningen tillämpar 3D secure. 3D secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA) som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort. När beställningen görs reserveras beloppet på kontot, inga pengar dras förrän varorna har levererats.
Direktbetalning via bank
Du blir slussad via Klarna till din egen bank och för över pengarna med hjälp av din banks betalningslösning
Vi har koppling till de fyra stora bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank
Klarna - Dela upp betalningen
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. Du kan ha från 1 000 Kr upp till 50 000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas tjänst dela upp betalningen sammanställs på en kontofaktura månatligen.
Enkelt och smidigt. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.
Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1 500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
Delbetalningsalternativ Kampanj
Kampanjvillkor (Exempel – kan variera)
6 månader med 0 % ränta
12 månader med 0 % ränta
24 månader med 9,95 % ränta
36 månader med 9,95 % ränta
Uppläggningsavgift från 95 kr - 295 kr (Exempel – kan variera) tillkommer samt en aviseringsavgift om 29 kr/mån.
Effektiv ränta Effektiv ränta om köp om 10 000 SEK med basvillkor, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer, är f.n. (2009-01-01) 26,99%.
Kontoavtal Klarna kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift.
På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna åter tillhanda kommer Klarna skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor.
Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna Europe AB inhämtar en kreditupplysning.
Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även skicka e-post till info@klarna.se.
Beställning och leverans
Beställning sker via www.bagarenochckocken.se. För att en beställning skall vara bindande för Bagaren och Kocken, måste beställningen skriftligen bekräftas av Bagaren och Kocken före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produktsortiment utgått eller av annan anledning produkten inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Bagaren och Kocken ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt trots att kunden beställt densamma enligt ovan.
På Bagarenochkocken.se ingår alltid moms i angivet pris. Vi erbjuder fri frakt vid köp över 499 kr på alla postpaket (gäller ej skrymmande gods som kräver pallfrakt). Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar om produkterna finns på Bagaren och Kockens lager, 5-10 om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på under varje specifik produkt.
Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet alternativt med hjälp av bud.
Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Bagaren och Kocken. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Bagaren och Kockens leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Bagaren och Kocken. Bagaren och Kocken förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
Bagaren och Kocken ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Bagaren och Kocken.
Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Bagaren och Kockens Kundservice inom skälig tid. Bagaren och Kocken uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att av-emballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Bagaren och Kocken på e-post: kundservice@bagarenochkocken.se eller telefon: 031-25 22 22. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.
Outlösta paket
Vänligen observera att det är viktigt att ni tar emot beställningen och inte låter paketet gå tillbaka som outlöst. Du kommer att debiteras returkostnaden på 79 kronor för ditt outlösta paket. För pallfrakt är returkostnaden 149 kronor.
Felleveranser
Vid felleverans har du skyldighet att meddela oss samt skicka tillbaka den felskickade varan om inget annat anges.
Ångerrätt
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal från den dagen du tar emot försändelsen. Om din beställning levererats i flera omgångar gäller datumet för respektive produkt och leverans.
Ångerrätten ger dig rätt att undersöka dina produkter på motsvarande sätt som du skulle kunnat göra i en fysisk butik. När du packar upp varan har du ett ansvar att vara försiktig för att minimera skadan på originalförpackningen. Om produkten du beställt kräver montering så ska den vara omonterad för att din retur ska bli godkänd.
Vill du ångra ditt köp och returnera? Klicka här: https://bagarenochkocken.se/retur/
Därefter skall du skicka tillbaka varan inom 14 dagar från meddelandet.
Har du inte möjlighet att skriva ut returfraktsedeln själv så kontakta Kundservice så hjälper vi dig
Du kan även fylla i och bifoga Konsumentverkets standardblankett: https://media.goshopping.dk/media/53584/angerblankett-2022-konsumentverket.pdf.
Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion eller varit oförsiktig vid öppningen av originalförpackningen. Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.
Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. Prisavdraget fastställs av experter hos Bagaren och Kocken och kan uppgå mellan 0 och 75 % av varans ursprungliga pris. Ångerrätten kan bortfalla av hygieniska skäl vid vissa plomberade produkter.
Öppet köp
Utöver Ångerrätten har du har alltid 365 dagars öppet köp när du handlar hos Bagaren och Kocken. För att öppet köp ska godkännas måste produkterna vara oanvända och returnerade i oskadad originalförpackning som kan säljas som ny.
Klicka på länken för att utnyttja öppet köp: https://bagarenochkocken.se/retur/
Har du inte möjlighet att skriva ut returfraktsedeln själv så kontakta Kundservice så hjälper vi dig
Returfrakt
Vid nyttjande av Ångerrätten eller Öppet köp står du för returfrakten med start från 79 kronor. Returfrakten dras av vid återbetalningen till dig. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Vi strävar efter att hantera alla returer så snabbt som möjligt, senast inom 14 dagar. Efter att din retur hanterats återbetalas pengarna direkt och kan vanligtvis ses på ditt bankkonto inom några dagar. Har du betalat med Mastercard eller liknande kort kan det dock ta lite längre tid beroende på avtalet med din bank.
OBS! Vi har ej möjlighet att hämta ut paket som skickas till ombud. Använd därför fraktsedeln som skickas ut från vår kundservice eller använd en frakttjänst som kan erbjuda tjänsten företagspaket.
Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att förpacka varan väl. Använd ytteremballaget du fick varan i. Sätt inte fraktsedeln direkt på själva produktförpackningen.
Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.
Garanti och reklamation
Bagaren och Kocken erbjuder beroende på produkt från 24 månaders garanti.
Samtliga produkter har 36 månaders reklamationsrätt till privatpersoner i enlighet med konsumentköplagen. De flesta produkter i vår webbutik är avsedda till hushållsbruk om inte annat anges. Hushållsprodukter som används i kommersiell miljö lämnas inga garantier på.
Din garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavande fel (t ex felinställd vara, skada som beror på oaktsamhet mm) eller det är normalt slitage har vi rätt att debitera dig en undersökningsavgift, inklusive frakt- och hanteringskostnader. Undersökningsavgiften är 600 kr inkl moms. Tänk därför på att det är viktigt att du följer de rekommendationer och skötselråd som följer med produkten eller som vi upplyser om. Du skall reklamera inom skälig tid efter det att du borde ha upptäckt felet vilket är inom 2 månader.
Om har du har köpt en produkt som gått sönder inom ramarna för reklamationsrätten eller som omfattas av garanti ska du fylla i vårt serviceformulär på https://bagarenochkocken.se/service/. Därefter kommer du bli kontaktad av vår serviceavdelning. Vid godkänd reklamation så står Bagaren och Kocken för samtliga kostnader för reparation eller utbyte kopplat till reklamationen inkl frakt.
Bilder på hemsidan
Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webshopen uppfattas som precisa i verkligheten.
Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning.
Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via kundservice@bagarenochkocken.se.
Ändrade uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo.
Ändrat förfogande
Vid utlämning utav försändelse hos närmsta postombud behövs alltid giltig legitimation visas. Endast den personen vars namn står på adressetiketten kan hämta ut försändelsen alternativt bud. Önskar du som kund ändra adressuppgifter eller vill du att ditt paket skall finnas tillgängligt för dig att hämta ut senare än ordinarie tid som är 7 dagar efter ankomst, kontakta oss via mail. Denna tjänst har en administrations avgift på 100 kr som bekostas av kunden.
Rabattkoder
Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden. Rabattkoden gäller endast vid 1 köp och går inte att registrera efter avslutat köp.
Riktlinjer vid produktrecensioner
På bagarenochkocken.se har du möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter kring de produkter som du köpt hos oss.
Vad ska en produktrecension innehålla?
- Din erfarenhet med fokus på den aktuella produkten.
Vänligen inkludera ej:
- Erfarenheter som inte är produktspecifika.
- Erfarenheter av kontakt med support, leverantör eller retur av den aktuella produkten.
- Felaktiga information eller felaktiga tips/råd om produkten som kan skapa problem hos övriga läsare.
- Frågor om produkten eller frågor till andra som skrivit recensioner, detta är inget forum.
- Länkar, priser, lagerstatus eller annan tidsberoende information.
- Referenser till Bagaren och Kockens konkurrenter.
- Stötande eller ofint språk.
Bagaren och Kocken förbehåller sig rätten att neka eller ta bort recensioner som inte är i linje med ovanstående rättningslinjer.
Tvister och lagval
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Bagaren och Kocken Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Vid frågor gällande Bagaren och Kockens köpvillkor hänvisas kunden till Bagaren och Kockens Kundservice. För vidare information om vilka rättigheter du som har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.